lørdag 12. februar 2011

Runding av gjenstand med løsbitt

23 minus og gudene vet hvor mange cm snø utendørs betyr at det blir trening inne på kjøkkengulvet. Jeg lengter virkelig til våren og til at treningen permanent kan flytte utendørs og vi kommer igang med rundering og spor igjen :) Imens for vi trene på det vi kan slik at vi er godt forberedt til våren. Det ble såvidt et par runderingsøkter på Leela ifjor høst, og det å få kontroll på galskapen var et stikkord som ble nevnt veldig fort, så jeg har et ønske om å ha kommet så langt vi kan på meldingen før runderingssesongen begynner.

Fordi vi ikke har noen utgangsstilling ferdig enda har jeg bestemt meg for å kjøre avlevering i sitt i front av meg, også setter vi på utgangsstillingen senere hvis jeg ønsker det eller så beholder vi sitt i front. En av delene i kjeden er å kunne ta løsbittet fra figurant, løpe med løsbittet inn til meg og sette seg i front av meg fortsatt med løsbittet. Vi er så heldige at vi har mange supre treningsvenninner så vi har begynt litt på dette sammen med dem, men jeg liker også å kunne trene ting på egenhånd rett og slett fordi da kan jeg trene ting i et rolig miljø (og så ofte jeg vil) også ta ting ut i miljø når hunden begynner å få en forståelse. Ikveld har vi derfor begynt treningen av å kunne ta løsbittet fra meg, runde en gjenstand med løsbittet i munnen og innta sitt i front. Ble ikke helt ferdig i kveld, men kom et stykke på vei. Har fått trent inn runding av gjenstand med løsbitt og innta sitt med løsbitt i munnen. Det som står igjen er å kjede sammen rundingen av gjenstanden og innta sitt. Legger ut en film som inneholde nesten alt av kveldens trening og som til og med inneholder en gjesteopptreden av Basso helt til slutt :)


3 kommentarer:

  1. Dere er så flinke! Artig å se hvor raskt det går framover:) Men kan jeg få spørre om hvorfor hun skal gå rundt tønna? Hva er tanken? ;)

    Karoline

    SvarSlett
  2. Hehe, det ser kanskje litt rart ut :) Det er ikke noe annet enn et hjelpemiddel slik at jeg feks ikke er avhengig av en medhjelper som holder hunden for å kunne trene ting som fart, holde fast i bevegelse, innta utgangsstilling osv (eller at hunden kan sitt/dekk og bli). Tenk når du tar dette ute og setter tønna på mange meters avstand så får hunden god fart. Sjekk denne videoen, mulighetene er mange for hva du kan bruke dette til :)
    http://mbgrunni.wordpress.com/2009/12/17/latmanns-trening-av-momenter-i-innkalling-m-sta-og-dekk/

    SvarSlett
  3. En video til med ganske mye runding av gjenstand :)
    http://amokk.no/2011/02/ridehuset/

    SvarSlett