lørdag 19. februar 2011

Uke 6 & Uke 7

De to siste ukenene jeg hatt fokus på at treningen/belønningen skal være gøy og vi skal endre på noe/høyne kriteriene så fort jeg har fått forsterket en adferd et visst antall ganger, jeg har forsøkt å følge et opplegg at så fort jeg har belønnet en adferd "nok ganger" under et gitt forutsetning så skal jeg endre på noe. Hvor mye som er nok ganger er litt vanskelig å si konkret. Egentlig bør man kanskje endre på noe ved hver eneste repetisjon, det er ikke mye man trenger å endre på fra gang til gang for at man skal få fremgang og dette hjelper også til med å generalisere adferden. Dette høres kanskje ut som selvfølgeligheter, men med Leela hadde jeg låst meg så fast i detaljer og perfeksjon at jeg tror jeg hadde fått en ide om at ting måtte forsterkes til det "uendelig" før vi kunne gå videre. Som igjen førte til at både jeg og hunden ble litt lei av treningen. Det er ingen grunn til å gjøre ting vanskeligere enn det behøver å være, bare prøv :) Det handler heller ikke om å slurve eller jukse seg videre, som jeg har vært veldig opptatt av at jeg ikke skal gjøre med denne hunden. Skulle det vise seg at jeg har gått for fort fram er det ikke noe verre enn at vi tar noen steg tilbake også er det ikke lenge til vi er tilbake til der vi var :)

En oppsummering av øvelsene fra uke 6 og uke 7 følger (mest for min egen del ;)
  • Fryshåndtarget, kommet litt videre med hjelp av omvendt lokking. Har fortsatt et stykke arbeid å gjøre
  • Sitt opp fra dekk, har jobbet med frivillige skifter mellom dekk og sitt. Morsomt når hun skjønte at hun kunne skifte mellom disse adferdene og få belønning for begge to. Ved sitt opp så har hun tendens til å bli litt lett i rompa slik at det blir dekk-halveis stå-sitt. Skal jobbe videre med dette, har ikke lagt noen plan enda for hvordan jobbe vekk dette. Hun liker å gjøre disse adferdene rett i front av meg så har jobbet flere økter med at hun kan løpe ut til musematte og gjøre sitt/dekk på denne for å lære henne at disse adferdene kan også gjøres på avstand
  • Rygge i front, ikke trent, måtte lære Leela å tilby stå først
  • Stå, fikk kjørt en økt ikveld og en igår. Har kommet til at hun kan tilby stå i front uten omvendt lokking i ca 4-5 sekunder og hun tilbyr frivillig stå under sakte baklengs marsj.
  • Fellesdekk (bli liggende), ikke trent
  • Holdt under FVF og bli sittende, har trent et par-tre økter. Må jobbes med systematisk slik at jeg kan flytte kriteriene
  • Musematte, bli stående. Har jobbet noe med denne, ble til at jeg har prioritert å bytte litt på hvilken gjenstand jeg benytter og det å løpe fort ut til den på avstand når hun blir holdt i halsbåndet. Kaster da belønningen mot henne mens hun er på matta
  • Utgangsstilling, denne lar vi ligge en stund
  • Bli sittende i utgangsstilling når jeg går ifra, hun har blitt relativt flink til å bli sittende også uten omvendt lokking. Har trent en økt hvor hun blir sittende i utgangsstilling når jeg går ifra med høyre ben først
  • Plukk opp apport. Denne har bare fungert så har ikke brukt særlig mye tid på dette. Har begynt å legge kommando og at hun må forholde seg rolig før jeg slipper henne. Fikk også gjennomført et par kjempefine økter med hoppapport :)
  • Meldingstrening, har ikke gjort noe mer siden forrige blogginnlegg

I tillegg til dette har vi kommet godt igang med burleker hun har spesielt blitt kjempeflink til å løpe tilbake i buret når jeg holder henne i halsbåndet i retning av buret.

Når er det to uker til vi skal nordover og til Morten og Cecilie. Skal bli så spennende! For håpe det går bra med treningen der oppe, jeg pleier å bli så nervøs når Morten ser på meg trene. Blir aldri nervøs på konkurranser eller slike ting, men det er vel fordi jeg bryr meg om hva han mener :) Så hva skal vi prioritere disse to ukene slik at vi er best mulig forberedt?

Uke 8 + Uke 9 innetrening

  • Frys håndtarget
  • Rygge i front
  • Fellesdekk
  • Sitt opp fra dekk (jobbe vekk at hun er litt lett i rompa)

Uke 8 + Uke 9 utetrening

  • Adferder under baklengs marsj frivillig. Jeg vil at hun skal forstå opplegget med at jeg enten belønner frivillig stå/sitt/dekk i front et par-tre ganger og da skal hun tilby samme adferd som ble belønnet når vi gjør baklengs marsj like etterpå
  • Bli sittende (jobbe videre med denne slik at hun feks kan bli sittende når vi trener tilbakehopp over hinder)
  • Vendinger på stedet i stående
  • Bedre grep på løsbitt, synes hun mister det litt for mye i treningen. Trene spesielt under bevegelse

1 kommentar:

  1. Så systematisk og flink du er! Blir moro se fremgangen dere har hatt neste gang vi møtes!
    Tror ikke du har så mye å være nervøs for mht Morten altså, superflinke som dere er!
    Hils til superulven(Morten) og fruen;-)

    SvarSlett