søndag 6. februar 2011

Endelig årets 2. innlegg :)

Jaggu har det gått over en 1 måned siden forrige innlegg. 2010 ble på en måte avsluttet i januar 2011 for våres del med siste helgen som Maria Hagstrøm var på besøk. Aase har skrevet et bra referat fra kurset her, så jeg kommer ikke til å prøve meg på det nå. Høydepunktet for våres del i 2011 er så definivt at vi har blitt tatt opp ved Canis sitt instruktørkurs og det er faktisk bare 1 måned til vi skal avgårde til Trondheim og første kurshelg hos Morten og Cecilie.

Mye av grunnen til at det er har blitt en stund siden forrige blogginnlegg er nok fordi jeg synes framgangen med Leela uteblir litt om dagen. Jeg gjør meg jo selvfølgelig mange tanker om hvorfor, noen konstruktive og noen som kanskje ikke er fullt så konstruktive ;) Samtidig prøver jeg å minne meg selv på at det jeg var mest bestemt på før jeg fikk henne var at jeg ville ha en hund som var villig til å jobbe med meg i de aller fleste situasjoner også kommer resten etterhvert, og det må jeg jo si at jeg har :) Litt av grunnen er nok at det er sååå mye å trene på og når man har en normal jobb ved siden av er det begrenset hvor mye man rekker å trene. Jeg har egentlig så mange ting jeg ønsker å trene på men jeg må rett og slett prioritere. Lurer på hvordan det blir til sommeren når vi også skal trene spor og rundering ;)

Om dagen jobber vi etter et mønster hvor jeg velger meg ut en del øvelser også jobber vi med disse i 2 uker. Har kommet fram til at dette er et passe tidsrom hvor vi både rekker å få framgang og jeg ikke går lei av øvelsene. Setter opp øvelser som vi trener på alene (som oftest inne i stua) og øvelser vi trener på ute i miljø sammen med andre. Forløpig jobber vi primært etter listen med grunnferdigheter, hvor jeg tar for meg forskjellige ting som passer til inne/ute trening og ettersom hvor vi er på øvelsen. Når det har gått 2 uker tar jeg for meg øvelsene og hva vi har fått til. Dette betyr selvfølgelig på ingen måte at øvelsene er ferdig, men sannsynligvis har vi fått noe fremgang og vi kommer igang med en del ting.

Uke 6 + 7, innetrening:
  • Frys håndtarget
  • Sitt opp fra dekk
  • Rygge i front
  • Stå (+ bli stående)
  • Fellesdekk (bli liggende)

Uke 6+7, utetrening

  • Holdt under FVF og bli sittende i denne
  • Musematte, bli stående på matta
  • Utgangsstilling
  • Bli sittende i utgangsstilling når jeg går ifra
  • Plukk opp apport
  • Forskjellige ledd med løsbitt til meldingstreningen i rundering

Egentlig litt i overkant mange punkter, igjen så har jeg så mange ting jeg ønsker å trene på :) Det jeg ikke synes vi for jobbet nok med tar jeg kanskje med meg til de neste ukene. På denne måten så synes jeg det blir enklere å planlegge treningen, holde styr på hvor langt jeg har kommet og jeg slipper å bruke tid på minne hunden på øvelsen.

Når det gjelder mål for 2011 har jeg egentlig kun et konkret mål og det er å bestå instruktørkurset, det krever mye trening og oppgaveskriving så alt annet vi skulle få til tar jeg som en bonus :) Dessuten så skal jeg også huske på at det viktigste er at jeg og hundene skal ha det gøy sammen! Spesielt med Leela skal alt være så "riktig" at det nesten kan bli litt for mye av det gode. Jeg må huske på at det går an å kombinere høye ambisjoner med det å ha det morsomt! Har vi det ikke gøy kommer vi aldri til å nå de ambisjonene heller. Setter meg derfor heller ingen mål om feks når vi skal få til første konkurransestarten. Det blir når det blir og vi begge to er klare :) Som Amokk sier, det skal være gøy å trene hund!

3 kommentarer:

  1. Gratulerer så mye med plass på instruktørkurset! Jeg visste ikke at du hadde søkt engang jeg. Gled deg til et spennende år med flere artige utfordringer :D

    SvarSlett
  2. Takk! Både gleder meg og gruer meg bittelitt, men det kommer til å bli kjempegøy :) Sølen blir nok et høydepunkt som alltid ;)

    SvarSlett
  3. Grattis med instruktørkurset! Vi må ikke glemme at hundene skal synes treningen er gøy også, ref pippi:-) Hihih:)

    SvarSlett