lørdag 11. desember 2010

Ukesstatus

En liten status på våre fire øvelser og en film fra kveldens apporteringstrening følger.
  • Apport.
  • Plukk opp av apportbukk: Godt igang, fine og rene opptak. Bare å jobbe videre slik vi allerede gjør.
  • Avlevering av apportbukk: Jobber fortsatt med fryshåndtarget uten apport. Fortsette å jobbe med frystarget som forløpig sitter litt langt inne, blir mye slikking og biting.
  • Holde fast under bevegelse: Godt igang fra plukk opp. Øke avstanden mellom meg og hvor jeg legger ned apporten slik at vi øker lengden hun må bære, passe på tygging.
  • Gripe over og holde fast: Godt igang med løsbitt. Hun kan nå bite over, jeg slipper opp, tar tak, hun holder fortsatt. Videre plan er å strekke tiden hvor jeg ikke holder, se litt opp for tygging men har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal gjøre med det enda. Kan forsøke litt på å ta den fra henne når hun tygger, da hun vil gå i enda hardere ved neste forsøk.
  • Sitt og dekk med låste bakbein fra stå
  • Sitt, her har vi kommet et stykke. Holder nå på å fade ut godbiten mellom bena slik at hun rygger ned i en sitt. Legger fortsatt godtbit på bakken med plasserer den lenger og lenger fram slik at det blir mindre og mindre rygging.
  • Dekk, her har vi ikke kommet igang enda, sliter litt med å få flyt på dekk fra stå i seg selv. Blir ofte stå-sitt-dekk, må jobbe vekk dette først
  • Dypere vendinger
  • Har nå jobbet en stund med både kassa og inntil vegg. Ser at det nok er inntil vegg som gir best resultat. Fikk en ganske bra økt i dag hvor jeg kunne gå fra inntil vegg med håndtarget også flytte meg unna veggen hvor hun fortsatt vendte langt bak (dessverre hadde jeg glemt å skru på kameraet, men oppdatering kommer).
  • Stimuluskontroll
  • Dette er det punktet jeg synes vi har hatt minst framgang. Det er jo et stort hint til meg om at dette er noe vi må ha fokus på. Har jobbet med å skille vær-så-god fra tullekommandoer og kjørt økter hvor hun skal vente på (sitt) kommando. Hun sliter litt med begge deler, så dette må vi ha prio på framover.

Begynner så vidt å lage meg en liten plan for hva de neste øvelsene vi skal ha fokus på bør være, forløpig lurer jeg på:
  • Lineføring/FVF, rette strekker, vendinger, holdter, tempoendringer
  • Stå/sitt/dekk både frivillig og på kommando under baklengs marsj
  • Forarbeide til ruta, kunne holde fokus rett fram når jeg holder i halsbåndet og kunne løpe raskt ut rett fram
  • Neseprøve, fryse på korrekt pinne av x antall pinner (forutsetter at vi får litt framgang i håndtargetfrys først)

2 kommentarer:

  1. Allerede framgang fra første intro til apportbukk på tirsdag, veldig bra! Gleder meg til å se på tirsdag igjen hvordan det ser ut da :-)

    SvarSlett