søndag 26. desember 2010

Endelig igang med trening igjen!

Det har vært litt stille på treningsfronten en stund. Leela fikk for et par uker siden kennelhoste så hun har måtte ta det litt med ro mens Basso ble sendt til svigermor for å ikke bli smittet. Men nå er vi igang igjen og med Leela jobber jeg videre med de fire øvelsene våres. Hva har skjedd siden sist? :)
  • Apport
  • Plukk opp har vi såvidt trent litt på. Sist vi gjorde den var disse fortsatt fine. Da kombinerte jeg plukk opp med hold fast under baklengs marsj (2-3m), dette så bra ut. Ingen tygging. Jobbe videre med dette når vi kan trene på steder med litt bedre plass enn kjøkkengulvet
  • Gripe over og hold fast. Her har jeg funnet ut at jeg må legge på et kriterie om at hun må sitte før hun får apporten og at hun skal bli sittende (såfremt jeg ikke beveger meg bakover i baklengs marsj). Leela er heldigvis ekstremt flink til å komme igjen med leker og står og dytter de inn i låret mitt. Dette begynte også å skje med løsbittet og det ønsker jeg ikke. Hun tok ganske fort poenget med dette. Har også nå innført apportbukken. Det jeg la merke til her er at jeg må være litt nøye med hvordan jeg avleverer slik at hun i hvert fall nå i starten ikke får den for langt bak i munnen, da begynner hun å rulle på den. Også passe litt på at det ikke blir for mye hopping etter den (samme som løsbittet). Her begynte jeg nok å slippe litt tidlig, skal jobbe mer med at hun også skal legge vekten bakover med apportbukken.
  • Avlevering i håndtarget. Her kommer vi ingen vei om dagen. Vi får ingen særlig framgang på fryshåndtarget og da blir det ikke særlig forsterkende for meg å trene på det, osv. Her må jeg bare ta meg selv i nakken og gjøre et skippertak med denne, skjerpings!
  • Dypere vendinger
  • Her synes jeg virkelig at vi har hatt framgang siden siste innlegg. Vi har kommet oss ut fra veggen og jeg holder på å fade ut håndtargeten. Det gjenstår enda en del jobbing og hun faller litt tilbake i den gamle bevegelsen hvis hun blir sliten eller det blir for lenge mellom håndtargetene men her føler jeg virkelig at vi er på gang med noe :) Hun kommer også til tider litt for langt bak meg med rompa, men det for vi se på senere.
I dagens video har jeg lagt ut en del klipp av ting som ikke går spesielt bra. Jeg trener en del alene hjemme og da er video helt supert. Jeg filmer nesten all trening jeg gjør alene og går igjenom videoen etterpå. På denne måten kan jeg raskt rette opp i ting som ikke fungerer 100% uten at hverken jeg eller hunden kjører oss fast i et mønster. Veldig bra å kunne se på trening, raskt evaluere hva som skjer og sette inn tiltak. Når jeg ser på videoen i etterkant ser jeg fort at de tingene jeg føler at ikke stemmer helt når jeg trener ikke er som det bør være. Noen ganger tenker jeg fort nok til å rette det opp i treningsøkta og noen ganger kommer jeg på tiltak når jeg ser på video i etterkant.


Den 15.jnauar kommer Maria Hagstrøm til Hønefoss igjen for å ha siste kurshelgen. Til da skal vi forbedre tre enkle momenter som vi skal gjøre konkurranselikt med inngang på banen og kommandering. Øvelsene skal være enkle slik at hovedfokus skal ligge på det å trene på ting som skjer (og ikke skjer) under en konurranse. Forløpig har jeg tenkt på å gjøre følgende:
  • Inngang på banen
  • 5m FVF rett fram med holdt til slutt
  • Bli sittende 5 sekunder (fra stå)
  • Hold fast apport i 5(?) sekunder eller bli liggende i 5(?) sekunder
Dette må nok bli prio framover til Maria kommer :)

Ellers så har terminlistene for neste år kommet så forløpig er Basso meldt på til to starter i spor klasse D i mai. Planen er å få til noe med Leela også men først må jeg få omregistrert henne til NKK, trege meg. Mulig vi melder oss på LP1 på hjemmebane i slutten av juni så har vi noe å jobbe mot :)

2 kommentarer:

  1. Hei og GOOD JUL Christine :D

    Bare et spm. Ser du bruker en target for å få henne dyp nok i utgangsstillingene, men du tror ikke hun blir avhengige av denne da?
    Det er en svært tydelig håndtarget. Syntes det KAN se litt ut som om hun er litt avhengig av den allerede.

    Nå er du så dyktig at du SIKKERT har en plan rundt dette, men hvorfor ikke splitte det hele enda litt mer opp. Kun trene dype innganger med belønningsplasseringen bak? At du står, hunden kommer mot deg og så klikker du med venstre hånd og slenger godbiter videre bak deg med høyre?? (belønningskastet m høyre hånd vil hvertfall ikke bli LIKE synlig som den venstre håndtargeten din) Går etterhvert ann å legge kriterier her at hun må langt nok bak før belønning- og når inngangene ER dypere kan man legge på selve utgangsstillingen? (men fremdeles bibeholde kriteriet ift dybden)

    Håper vi møtes til trening snart. Har tydeligvis de samme målene ift våren, så vi kunne sikkert tenkt litt rundt planer sammen


    Bare en tanke.

    SvarSlett
  2. Veldig bra innspill Nina! Når jeg begynte å jobbe med å få utgangsstillingene dypere føltes det som dette var det eneste metoden hun responderte på en måte hvor jeg følte at her kan vi komme i mål. Men jeg er veldig enig med deg i at hun er avhengig av håndtargeten, spesielt kan man se det vet at hun gjerne er bortpå min hånd selvom håndtargeten ikke er ute. Fordi jeg følte at dette var den eneste metoden jeg fikk til å fungere (av de jeg kunne komme på) har jeg nok ikke hatt en god nok plan for hvordan jeg skulle bli kvitt hjelpen. Planen var egentlig ikke noen annen enn å fade den ut gradvis, og det kan hende jeg kan komme i mål med det. Økten jeg har filmet er vel økt nr 3 hvor jeg begynt å ta vekk håndtargeten. Men å kombinere med måten du nevner over tror jeg er enn enda bedre plan! Dette er faktisk den måten jeg lærte inn utgangsstilling på Basso (før kassemetoden kom) og det fungerte jo greit, men her jo utgangspunktet noe annet, så kanskje det ikke vil fungere her.

    Vi må få til noe trening snart ja! Blir vel i Hønefoss til over nyttår men etter det blir det mange muligheter :)

    SvarSlett