fredag 13. januar 2012

Nytt FVF prosjekt

Vi har hatt litt fokus på FVF/Lineføring den siste uken. Etter at jeg i forrige blogginnlegg skrev litt om høyrevendinger har jeg denne uken grublet litt mer over rette strekker. En venninne har helt korrekt påpekt at Leela kan gå for langt ut fra meg og en annen venninne som er god på motorikk hos hund har slått fast at dette ofte oppstår når Leela går i passgang i stedet for trav. Dette ser jo ikke jeg så mye av, jeg bare kjenner at hun er ikke helt der jeg vil ha henne og lissom ikke helt på.

En utfordring med Leela uansett hva vi trener på er å opprettholde engasjement og attityd, hun går ofte skyhøyt ut i den første økten og dabber av litt fortere enn jeg skulle ønske etterhvert. Jeg har en formeningen om at de øktene hvor hun går for langt ut ofte er økter som kommer for sent ila en treningskveld, så litt av hemmeligheten her er også å finne en god balanse mellom hvilke øvelser vi skal gjøre først og sist. Utfordringen er at det føleles som om det er en veldig overvekt av øvelser som jeg gjerne skulle ha gjort først ;)

For å oppsummere litt av det forrige blogginnlegget så ligger det under en liten video hvor vi gjør stegforflyttninger. Jeg synes at disse ser ganske fine ut og ikke trenger så mye mer enn finpuss før de kan brukes i konkurransesammenheng. Grunnen til at jeg ikke klikker for at hun setter seg er fordi jeg ønsker i akkurat denne sammenheng å ha henne i bevegelse og stående, det kjennes ut for meg som det blir bedre flyt og det jeg ønsker å fange opp er bevegelsen hun gjør når hun flytter seg mot meg :)

Stegforflyttninger kan feks innlæres ved en av disse måtene (og sikkert mange andre):
-Man har hundene stående i front og shaper den til å flytte seg slik man ønsker
-Man har hunden stående ved venstre side, hundefører flytter seg og forhåpentligvis flytter hunden etter fordi det lønner seg å holde seg inntil din venstre side
-Man har hunden stående foran seg med labbene på en target feks en hinderplanke. Trener da hunden til å flytte seg til sidene mens den tramper på planken. Kan også benyttets slik at hundefører står på planken og har hunden på venstre side og begge flytter seg langs planken.

Fordelen med alt man kan gjøre med hunden i front er at det er enklere å se hva som skjer og kan i hvert fall anbefales dersom man ønsker å trene inn et gitt bevegelsesmønster.


Så er jo spørsmålet hva gjør jeg med at hun går for langt ut?? På treningen på torsdag kveld forsøkte vi oss litt på sirkelarbeid som jeg beskrev i forrige blogginnlegg. Men følte ikke at vi kom noen vei med dette, det ble for lenge mellom belønningene, Leela dalte i engasjement og attityd og det føltes bare ikke bra. Så da klødde vi oss litt i hodet, her må vi finne på noe som kan bedre posisjonen men uten at jeg mister engasjementet. Ideen som kom til oss er ikke akkurat ny og er jo forsåvidt en kjent måte for å lære inn fri ved fot.

Vi tenkte hvordan kan vi gjøre dette mest mulig frivillig og dermed også ofte få med fin attityd på kjøpet? Jeg har låst meg fast i et mønster med at fri ved fot ofte starter med to skritt bakover også vender vi og går forover, til dels fordi det er gammelt mønster jeg henger fast i fra Basso og tildels fordi vi ikke har noen utgangsstilling som jeg ønsker å gjøre uten at vi trener på den. I disse tilfellene blir det jeg som starter opp treningen på mitt signal ved at jeg starter å gå bakover. Det vi i stedet gjorde i denne økten var at etter at vi var ferdig med belønningen så bare snudde jeg gikk, Leela måtte da selv ta valget med å søke meg opp på venstre side i korrekt posisjon om hun ønsket belønning og det blir hun som starter opp treningen. Jeg har ikke fått laget noen film av dette, men skal forsøke å få det til det ila helgen. Dette føltes bedre ut og det skal bli spennende å se etter vi har forsøkt dette noen økter om suget inntil meg blir bedre.

Også bare en liten videosnutt fordi hun er sååååå søt :)


Det begynner forøvrig å fylle seg opp på sporkurset som Camilla og jeg skal i Hønefoss 14.-15. april så er det bare å hive seg rundt om man ønsker å være med!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar