lørdag 7. januar 2012

Endelig er vi igang igjen!

Endelig er vi gang med det nye året og treningmotivasjonen er på plass igjen og da var det vel også på tide med et blogginnlegg :) Siden sist har vi gjort oss ferdig med instruktørutdannelsen hos Canis og kan utover året begynne å holde kurs. Har ikke lagt noen konkrete planer om dette enda, men vi for se hva det blir til.

Treningene i 2012 har forløpig bestått av treninger på hverdagene sammen med Mette og Pippi og treninger i helgene med Camilla, Mia og Tayae.

En ting vi har hatt fokus på i det siste har vært høyrevendinger i fri ved fot / lineføring. Leela har til tider kommet litt fra meg fordi hun har fortsatt rett fram. Vi har trent på det i flere økter og under kan dere se en video fra siste trening. Jeg ønsket å filme akkurat denne øvelsen fordi jeg har kjent at hun kanskje ikke er så tett i vendingene som jeg ønsker, men det er også et spørsmål om det er godt nok på nåværende tidspunkt. Ut i fra videoen jeg tok forrige helg har jeg bestemt at det ser bedre ut enn det føles og fokus framover for fri ved fot treningen bør ligge på forstyrrelser. Vendingen kan/bør gjøres bedre og under videoen kan dere lese om hvordan man kan gjøre det :)



For å trene fram bedre høyrevendinger er det sikkert flere ting man kan gjøre, men vi har jobbet med følgende:
- Vendinger på stedet, jeg foretrekker at hunden gjør disse stående, men kan også gjøre de fra sittende i utgangsstilling til utgangsstilling eller en blanding
- Gå i sirkel, her kan man lage sirkler med store buer (enklere) eller sirkler som er mer eller mindre på det samme stedet (vanskeligere) og alt midt i mellom. Pass på å ikke falle når man blir svimmel ;)
- Sideforflyttninger hvor jeg flytter meg mot høyre og hunden må jobbe seg inntil for å bedre forståelsen av at du skal klistre deg inntil min venstre side

Videoen er forresten filmet i lokalene til Canis avd Ringerike og Hadeland. Er så utrolig glad for at vi får komme dit å trene med Camilla! Det blir ikke god kvalitet over min trening når det er glatt og kaldt, da blir jeg mer opptatt av å ikke falle ;)

Vi har ikke lagt så veldig mange planer for året enda, men noen kurs har vi meldt oss på. I februar blir det to helger med kurs. Jeg skal være observatør på Spesialkurs i Avslappning/Oppmerksomhet som skal holdes på Hønefoss med instruktør Åsa Jakobsson som driver Canis avdeling Skåne.

Siste helgen i februar bærer det avgårde til Arendal og Elitesatsning i lydighet hos Amokk Hundeskole, det gleder jeg må veldig på. Vi har ikke gått kurs hos Amokk før så gleder meg veldig på at både jeg og Leela skal "granskes" av noen nye øyne.

Idag har vi hatt besøk av lille Odin på 10 uker som er en Norsk Lundehund. Basso fikk hilse på og tok det hele med ganske stor ro og Odin syntes han ble ganske kul etterhvert. Leela fikk også hilse på under litt mer kontrollerte former, og også hun var ganske grei bare noen sørget for at hun holdt seg rolig ;)


Basso venter på besøk


Odin


Utforske!

Lek!

Hva skjer´a?


Ut på tur i Oslo

4 kommentarer:

  1. så gøy at du er igang igjen ! gleder meg til fortsettelsen :)

    SvarSlett
  2. Så bra :) Du for sifra hvis du har noen ønsker! Blir du å se på Hønefoss i løpet av vinteren/våren?

    SvarSlett
  3. Så bra dere er igang igjen! Hadde vært koselig å se dere live snart også:-)

    SvarSlett
  4. Ja, det har blitt lenge siden sist gitt! Hadde tenkt å komme innom på fredag når dere ferdig for å hilse på hvis vi rekker å komme oss fra Oslo i tide :)

    SvarSlett