tirsdag 26. juli 2011

TAG don't nag

Dagens blogginnlegg skal faktisk ikke handle om mine fantastiske hunder, men om det spennende temaet TagTeach. Først litt teori om hva dette dreier seg om også tilslutt en video av litt praktisk TagTeach trening hvor jeg har filmet starten av et forsøk på å lære Mette og sjonglere :)

"TAG don't nag" var et slagord jeg kom over på webside når jeg søkte på bakgrunnsmatriale til dette blogginnlegget og jeg syntes det var veldig godt så da ble det slik :) TAG er en forkortelse for "Teaching with Acoustical Guidance", og kan veldig kort oppsummeres med at vi benytter prinsippene vi bruker når vi klikkertrener våre hunder til å også klikkertrene (eller tagge) mennesker.

TagTeach bygger på prinsipper som jeg vil tro de fleste leserene av denne bloggen kjenner seg igjen i:
-Planlegging
-Positiv forsterkning
-Gjennomtenkte kriterier
-Betinget forsterker (feks klikker)
-Shaping
-Mye rett

TagTeach kan benyttes i innlæring av alle former for bevegelse, som feks å bevege seg (eller ikke bevege seg) på en spesiell måte, lage lyder osv. Her følger en video med noen eksempler:



I praksis foregår ofte treningen med at instruktøren har satt seg opp en plan for det man skal trene og til den planen finnes det tilhørende tagpunkter. Når eleven utfører et tagpunkt korrekt vil den få et tag (klikk). I noen tilfeller er bare lyden av tag'en en bra nok positiv forsterkning i andre tilfeller kan man benytte feks små sjokoladebiter, klistremerker, ros osv. Man tagger da uansett hvis tagpunktet er utført korrekt selvom det kan være andre deler av den totale øvelsen som ikke utføres slik man ønsker at øvelsen skal se ut ferdig innlært. Skulle taggen utebli er dette et signal til eleven om prøv igjen.

En stor forskjell på TAGteach og klikkertrening av hunder er at mennesker seg i mellom kan kommunisere på en enkel måte med språk. Man kan gi verbale instruksjoner, diskutere treningen, vise fram øvelser, flytte på og styre elven osv. Denne kommunikasjonen foregår før eleven skal utføre selve tagpunktet og skal være til hjelp for at det blir mest mulig suksess. Når man har blitt enig sier instruktøren "Tagpunktet er......" som er elevens "startkommando". Eleven utfører da en gitt øvelse og får forhåpentligvis en tagg. Under trening så defineres de tagpunktene man ser at det er behov for og man benytter ikke da tale av type "Bra, men...". Dersom eleven får en tag er øvelsen korrekt utført. Dukker det opp ting i treningen man trenger å forbedre definerer man positive tagpunkter for dette i stedet for å trekke dette fram som noe negativt.

For å gi dere en praktisk forståelse av hvordan dette kan anvendes har jeg altså tagget Mette over flere treninger med det mål at hun skulle kunne sjonglere med tre baller. Resten av innlegget vil handle om denne treningen.

Hverken Mette eller jeg kan sjonglere fra før, så det jeg da gjorde var å titte litt rundt på nettet hvor det finnes flere videoer som forklarer steg for steg hvordan man kan lære seg å sjonglere med tre baller. Jeg kikket på videoene og delte øvelsen opp i delmomenter og avdekket også potensielle tagpunkter.

I hovedsak kan man veldig grovt dele opp i følgende:
-Innta utgangsposisjon
-Sjonglere med 1.ball
-Sjonglere med 2.baller
-Sjonglere med 3.baller

På forhånd hadde jeg da sett meg ut tagpunkter som skulle omhandle:
-Innta korrekt utgangsposisjon
-Kasteteknikk
-Kastekraft
-Ballenes posisjon i forhold til Mette
-Ballenes posisjon i forhold til hverandre

Underveis diskuterte vi treningen og la til nye tagpunkter og gikk også tilbake til tagpunkter vi hadde benyttet tidligere når det var behov for det. Dessverre sviktet teknikken oss litt på den siste treningen, men her skal dere få se en video som viser treningen opptil at vi skulle begynne med tre baller.



Tusen takk til Mette som har vært så sporty å stille opp ved flere anledninger. Og vi sniker også inn litt hundestoff med en stor gratulasjon til Mette og superPips som nok en gang har kvalifisert seg til NM blodspor! Og takk til søster Ingrid som også har stillt opp som TagTeach "figurant" nesten en hel helg!

1 kommentar:

  1. Så kreativt, spennende å lese om! Mette ble skikkelig flink etterhvert da :D
    Si fra om dere vil trene en dag, jeg kan jo spørre om en venninne av meg vil bli med - så er vi nok til litt rundering også evt. :)

    SvarSlett