søndag 19. juni 2011

Godkjent prøve!

For noen dager siden spurte Mette og Pippi oss om vi ville være med på jaktanleggsprøve for spaniels, og jeg tenkte tja hvorfor ikke? Siden vi bestemte oss for å melde oss på har vi forsøkt oss på apportere en fugl på land som ikke var spesielt interessant og egentlig ganske ekkelt og apportering av dummy i vann som fungerte kjempe bra. Så idag tidlig satt vi avgårde til Kongsberg for å møte Mette og Pippi og en haug med Working Springere ;) Takk til tålmodig dommer som loste meg gjennom oppgavene og til Mette som med kyndig hånd veiledet oss gjennom dagen!

Det gjennomføres tre øvelser: Feltarbeid, slepespor og vannarbeid/apportarbeid. Vi startet med apportering i vann hvor jeg må innrømme at jeg var veldig spent på om Basso ville apportere fuglen når han skjønte at det var en fugl. Han virket litt overrasket når han kom bort til den i vannet men han apporterte som bare det og ville ikke avlevere til mor på land ;)
Kritikk: Går direkte i vann og svømmer meget bra. Griper fuglen i vingen og bringer denne opp på land meget bra. Skuddreaksjon: OK.



Slepespor etter død kanin neste, dette burde egentlig være grei skuring da det er snakk om et spor på ca 100 m. Han snuste veldig i starten hvor det lå igjen litt kaninpels og så synes egentlig jeg han virket noe forvirret og at det gikk ca 40m før han sporet i vanlig modus. Dette er jo et litt annet spor enn det vi pleier å gå, man går det umiddelbart etter at sporlegger er i slutten av sporet og lukten av hare er jo nytt. I slutten skal de markere kaninen og ikke bare fortsette videre på menneskesporet.
Kritikk: Markerer sporstart, sporer i fint tempo. Sporsikker, finner og markerer kaninen meget bra.

Så til feltarbeid som var den øvelsen jeg hadde minst forståelse av på forhånd av hvordan skulle se ut. Dette har ingenting med apportering av gjenstander eller vilt å gjøre, men mer en slags øvelse hvor jeg vil tro om man ønsker å se på om hunden hadde skremt opp vilt om det hadde vært det der (men mulig jeg tar feil her altså ;). Forklart med mine egne ord minner det for meg om søksmønsteret man ønsker å se i rundering men hunden skal kun gå ut 10-15 m og den skal holde seg primært foran fører. Det hadde styrtregnet nesten hele dagen og Basso var nok ikke helt fornøyd. Jeg hadde forventet at han ville stikke av ved første anledning når han forsto at han var løs men så skjedde ei. Han var overraskende "daff" og kom faktisk på innkalling alle gangene jeg ropte på han. Etterhvert forsto jeg litt mer av hvordan dommeren ønsket at jeg skulle oppføre meg og begynte å styre Basso mer med kroppen litt tilsvarende det jeg gjør i runderingen. Da ble han heldigvis litt mer mobil og travet fram og tilbake.
Kritikk: Viser et noe usystematisk søk og jobber med høy nese. Holder dog et jevnt, godt tempo gjennom hele øvelsen og dekker terrenget godt.

GODKJENT!



Igjen tusen takk til Mette vi skal nok reise rundt på flere spaniel aktiviteter i fremtiden!

På tirsdag skal han til pers igjen og hvis det også går bra skal det investeres i premieskap!! :)

1 kommentar:

  1. Grattis her også! :) Vi skal krysse fingrene på tirsdag:))

    SvarSlett