søndag 5. februar 2012

Leela lærer seg to nye ting

I går kveld ble det tre treningsøkter på Leela. En ute hvor vi kjørte innkalling, og to inne som jeg har filmet. Skal få laget en film av innkalling så alle som har delt mine frustrasjoner kan få se at det har blitt litt av en fart på henne :)

Når jeg skal trene har jeg alltid en viss plan. Jeg må finne en mellomting mellom det å ikke ha noe særlige planer og ha veldig detaljerte planer. Hvis jeg skal lage altfor detaljerte planer så blir det ikke noe særlig trening og det blir det i hvert fall ikke noe fremgang av.

Den første filmen viser en relativt typisk innetreningsøkt (jeg legger ofte mer detaljerte planer når jeg trener ute i miljø med forstyrrelser). Målet er at Leela skal frysmarkere på en teipbit på veggen for senere å kunne benytte dette til luktdiskriminering. Underveis i økten bytter jeg taktikk fra å se om hun kan finne ut av det mer eller mindre selv til å benytte targetoverføring. Man skal være litt forsiktig med å altfor ofte starte med at hunden skal finne ut av det selv også tilby en eller annen form for hjelp når hunden synes det blir vanskelig og kanskje gir opp. Det mest optimale hadde vært om jeg hadde benyttet targetoverføring fra starten av, men ingen stor skade har nok skjedd og det ble en god pause i økten mens Leela raidet kjøkkenbenken.



Første økt for Leela med innlæring av flatdekk

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar